Circular Image

L.H.M.J. Lousberg

38 records found

Inzicht

Academische Vaardigheden voor Bouwkundigen

Het boek Academische Vaardigheden voor Bouwkundigen geeft een verdiepend beeld van bouwkunde als wetenschappelijke discipline, gaat expliciet in op de relatie tussen ontwerp en onderzoek en richt zich met name op praktische vaardigheden die bouwkundestudenten ontwikkelen gedurend ...

Inzicht

Academische Vaardigheden voor Bouwkundigen, 2e editie

Het boek Academische Vaardigheden voor Bouwkundigen geeft een verdiepend beeld van bouwkunde als wetenschappelijke discipline, gaat expliciet in op de relatie tussen ontwerp en onderzoek en richt zich met name op praktische vaardigheden die bouwkundestudenten ontwikkelen gedurend ...
De ervaring leert dat veel beginnende studenten bij wetenschap denken aan het standaardmodel daarvan, met kenmerken als ‘waar’, ‘bewezen’ en ‘algemeen geldend’. Dit model komt echter voort uit een bepaalde opvattingover wetenschap; er zijn er meerdere. In deze paragraaf komen, na ...
Dit hoofdstuk behandelt de opzet van een empirisch onderzoek. Hierbij komen aspecten aan de orde zoals de probleemstelling, de doelstelling, de onderzoeksvragen en het conceptueel model. Op basis van deze informatie kan de keuze gemaakt worden voor een kwalitatieve of kwantitatie ...
Zoals in hoofdstuk 1 is aangegeven, neemt bouwkunde als een van de ingenieurswetenschappen een bijzondere plaats in binnen de wetenschappen; een wetenschap ‘in its own right’. In dit hoofdstuk gaan we daar nader op in. Om te beginnen wordt het doel van de ingenieurswetenschappen ...
Professionals met de gecombineerde vaardigheid van analyse en synthese staan steeds meer centraal. Deze zijn van belang in een complexe en onzekere wereld die vraagt om antwoorden en oplossingen voor een rechtvaardige en duurzame (stedelijke) ontwikkeling. Om ingenieurs voor te b ...
In hoofdstuk 2 is onderscheid gemaakt in drie soorten relaties tussen ontwerp en onderzoek: onderzoek voor, door en naar of over ontwerp en zijn voorbeelden daarvan gegeven. In hoofdstuk 4 wordt nader ingegaan op onderzoek voor of ten behoeve van ontwerp. In dit hoofdstuk wordt n ...
In this article we evaluate the manner in which we at the Faculty of Architecture and the Built Environment at the Delft University of Technology encourage the development of the capacity of reflection among our undergraduate students. First we explore the concept of reflection i ...
Project management education seems still to be mainly focused on training in usingprescriptive instruments such as PMBOK, PRINCE etc. while the increasingcomplexity of projects requires also a different set of competences. Our purpose is torefocus education from learning the syst ...

The management game as didactic approach for design teaching

On how students and staff evaluate design skills development

The challenges facing project managers and real estate practitioners are increasingly characterised by their high degree of complexity, involving unexpected, uncertain, unstable or unique situations. Sustainable projects increase this complexity due to the need to integrate an ev ...
In this paper we introduce the concept of Designing Project Management. On the basis of our earlier work, we suggest that there is still a gap between what is known from recent project management literature and what project managers can structurally help in the effectiveness of t ...

Managing economic feasibility and social relationships

Interventions to prevent dysfunctional conflict in public–private partnerships

Large engineering projects such as urban development projects that are organised as public–private partnerships (PPPs) often encounter critical problems that directly affect the partnerships. Literature indicates that characteristics specific to PPPs contribute to these critical ...