De interface van een band van een auto en de weg is belangrijk voor de verschillende interacties. In termen van verkeersveiligheid is stroefheid is een belangrijke factor. Voor de weg is dit niet alleen aanvangsstroefheid, maar ook ontwikkeling van stroefheid is belangrijk. Dit g
...
De interface van een band van een auto en de weg is belangrijk voor de verschillende interacties. In termen van verkeersveiligheid is stroefheid is een belangrijke factor. Voor de weg is dit niet alleen aanvangsstroefheid, maar ook ontwikkeling van stroefheid is belangrijk. Dit geldt ook voor grip van de band. Sinds 2012 zijn bandenleveranciers in de EU verplicht om gegevens te verstrekken met betrekking tot de prestaties van hun banden door middel van testresultaten. Dit wordt weergegeven in een Europese bandenlabel. Het bandenlabel geeft informatie over rolweerstand, grip op nat wegdek of stroefheid en geluidsemissie. In de toekomst zou een dergelijk systeem kunnen worden toegepast op wegen. In dergelijke situatie is het niet wenselijk dat er (dure) testvakken worden gebouwd om de bovenstaande eigenschappen te evalueren. Er bestaat een behoefte aan nauwkeurige laboratorium testapparatuur om dergelijke tests op kleine schaal uit te voeren. De huidige beschikbare testapparatuur is niet voldoende geschikt om de interactie tussen snelheid, contactspanning en temperatuur op stroefheid te evalueren. Een optimale band kan alleen worden ontwikkeld met een representatieve wegdek en een optimale wegdek kan alleen worden ontwikkeld met een representatieve band.
In het kader van het EU FP7 project SKIDSAFE, is een Skid Resistance & Smart Ravelling Interface Testing Device (SR-ITD®) ontworpen en gebouwd voor de studie van de invloed en de interactie van de verschillende verschijnselen, die zich op de rubber-wegdek interface afspelen. Het apparaat is ontwikkeld om in het laboratorium op een snelle en efficiënte wijze materialen te testen en te evalueren. De materialen zijn zowel het rubber van een band als wegdekmaterialen. Met dit apparaat is het ook mogelijk om de rafelingsweerstand van een wegoppervlak te evalueren. Deze bijdrage zal de ontwikkeling en het gebruik van de machine tot op heden beschrijven.@en