Samenwerking in beheer en onderhoud
De rol van het mkb als partner
More Info
expand_more
Abstract
Ondanks het grote aantal repetitieve, kleine activiteiten dat wordt uitgevoerd voor publieke opdrachtgevers, ontbreekt het zowel in de praktijk als in de wetenschappelijke literatuur aan inzicht in de succesfactoren van dit type opgaven. Dit beperkt de mogelijkheden tot het doorvoeren van relevante verbeteringen ten aanzien van de samenwerking en de eigen rol van de publieke en private organisaties hierin. Dit onderzoek heeft zich daarom gericht op de samenwerking van waterschappen en marktpartijen specifiek bij kleinschalige repetitieve werkzaamheden.
Het onderzoek bestaat uit de analyse van portfolio's van waterschappen en interviews met zowel waterschapsmedewerkers als marktpartijen.
Uit de analyse van inkooporders blijkt dat repetitive werkzaamheden kunnen worden onderverdeeld in vijf typen, waarvan werkzaamheden aan watergangen de meest voorkomende zijn. Het inzicht in deze activiteiten en hun financiële omvang is van cruciaal belang voor optimalisatie.
Het onderzoek identificeert de elementen in de samenwerking tussen waterschappen en marktpartijen die bijdragen aan efficiëntere uitvoering van repetitive werkzaamheden: inzicht in de markt, bundeling door opdrachtgever(s) in relatie tot ondernemerschap bij de opdrachtnemer(s), communicatie, lerend vermogen, en formele en informele contractmanagement.
Dit onderzoek draagt bij aan het optimaliseren van de samenwerking tussen waterschappen en marktpartijen in repetitive werkzaamheden, wat leidt tot efficiëntere en effectievere uitvoering van deze taken in de waterbouwsector.