De historische zeilschepen van de ‘bruine vloot’ varen grotendeels duurzaam zeilend, maar
hebben aan boord ook oude dieselmotoren waarvoor – wanneer deze nu kapotgaan of op
termijn wanneer strengere eisen aan uitstoot en geluid het gebruik ervan gaan beperken –
sch
...
De historische zeilschepen van de ‘bruine vloot’ varen grotendeels duurzaam zeilend, maar
hebben aan boord ook oude dieselmotoren waarvoor – wanneer deze nu kapotgaan of op
termijn wanneer strengere eisen aan uitstoot en geluid het gebruik ervan gaan beperken –
schippers moderne en duurzame alternatieven moeten overwegen. Dit gaat om grote
investeringen in bijvoorbeeld een moderne Stage 5 dieselmotor of een batterij-elektrisch
systeem met een elektromotor en batterijpakketten. Om de investeringsopgave en
kostenstructuur van deze motoren inzichtelijk te maken wordt in dit rapport een Total Cost
of Ownership (TCO)-analyse gemaakt van de deze twee alternatieven. Het rapport
beschrijft de TCO berekening voor een schip met een veronderstelde
voortstuwingsbehoefte en vaargedrag, met daarbij enkele gevoeligheidsanalyses.
Bijgevoegd is een eenvoudig rekenmodel waarmee schippers of investeerders de
parameters van de berekening kunnen aanpassen op hun eigen situatie.
De analyse laat zien dat op dit moment de investeringskosten van een batterij-elektrisch
systeem doorgaans hoger liggen dan die van een Stage 5 dieselmotor. Hierbij is de prijs
van de accupakketten de belangrijkste kostenpost. In het meest gunstige scenario, waarin
de schipper toe kan met een relatief kleine (doch afdoende) actieradius, en de batterijen
een lange levensduur hebben, en ook nog een zekere restwaarde in hergebruik of recycling
is de investering in een batterij-elektrisch systeem vergelijkbaar met de investering in een
Stage 5 diesel. Een rekenvoorbeeld van een Battery-as-a-Service model, waarbij schippers
jaarlijks een accupakket kunnen leasen, laat zien dat ook hierbij de huidige kilowattuurprijs
van batterijen deze optie relatief kostbaar maakt ten opzichte van een Stage 5 diesel.
Echter, wanneer de prijs van energieopslag dezelfde neerwaartse trend laat zien als in de
markt voor batterij-elektrische voertuigen, komt er een omslagpunt.
Onder andere hierom is elektrische voortstuwing een duurzamere lange termijn-oplossing
dan een dieselmotor. Ook de modernste dieselmotoren zullen eerder of later te veel geluid
en/of uitstoot produceren om nog aan (wettelijke landelijke en lokale) eisen te voldoen,
terwijl een elektromotor schoon en stil draait. Ook stelt een elektromotor schippers in staat
om te profiteren van de ontwikkelingen in de markt voor energieopslag, waarin we dalende
prijzen en een groeiend aanbod van alternatieven (bijvoorbeeld zoutbatterijen en
brandstofcellen) kunnen verwachten.
Bij beide onderzochte alternatieven worden schippers geconfronteerd met hoge
investeringskosten. Deze moeten gedekt worden, bijvoorbeeld door subsidies en/of
tariefverhogingen – waarbij idealiter een schoon en stil schip onderdeel kan worden van
de propositie richting passagiers, en op termijn een standaard in de sector, tegen een
eerlijke prijs.@en