In 2020 hebben Rijkswaterstaat en ProRail in opdracht van het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de ReferentiePrognose Goederenvervoer 2021 (kort: RPGV2021) laten uitvoeren. In deze paper geven we een korte toelichting over het model BasGoed in het algemeen e
...
In 2020 hebben Rijkswaterstaat en ProRail in opdracht van het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de ReferentiePrognose Goederenvervoer 2021 (kort: RPGV2021) laten uitvoeren. In deze paper geven we een korte toelichting over het model BasGoed in het algemeen en het project RPGV2021 specifiek. Het vernieuwing van het model BasGoed bevat onder ander een meer gedetailleerde kostenfunctie waarmee de transportkosten wordt berekend, de implementatie van een nieuwe containerketenmodule en de inclusie van een nieuw energiescenario. Om de werking van deze vernieuwing te analyseren, wordt in deze paper de plausibiliteit van de modelelasticiteiten getoetst. Verder vergelijken we de modeluitkomsten voor een prognose voor het jaar 2018 met realisatiecijfers.
Deze vergelijking laat zien dat het weggoederenvervoer inclusief bestelauto op hetzelfde niveau uitkomt als de realisatie, maar dat op een gedetailleerder niveau de verdeling over de voertuigtypen afwijkt. In het algemeen geven de analyseresultaten vertrouwen in de resultaten uit de RPGV2021, welke in hoofdlijn in dit paper worden omschreven en visualiseert.@en