Geloofwaardigheid is belangrijk bij verkeerslichtenregelingen. Verkeersdeelnemers die te lang moeten wachten terwijl het onduidelijk is waarom, zijn geneigd tot roodlichtnegatie, wat gevaarlijke situaties met zich kan meebrengen. Als er idee¨en verspreid worden waarin de geloofwa
...
Geloofwaardigheid is belangrijk bij verkeerslichtenregelingen. Verkeersdeelnemers die te lang moeten wachten terwijl het onduidelijk is waarom, zijn geneigd tot roodlichtnegatie, wat gevaarlijke situaties met zich kan meebrengen. Als er idee¨en verspreid worden waarin de geloofwaardigheid wordt aan getast, is het van belang een methode te vinden om deze idee¨en met informatie weer recht te zetten. Als use case is de nieuwjaarsconference van 2021 van Peter Pannekoek gebruikt, die twijfel deed ontstaan aan detectie van fietsers, met name de werkzaamheid van drukknoppen bij verkeerslichten. Om dit te onderzoeken is de onderzoeksvraag gesteld: “Wat zijn de meningen van social media gebruikers over drukknoppen van verkeerslichten, en op welke manier kan de gemeente als reactie op deze meningen het beste voorlichting geven over de werking van verkeerslichten en drukkknoppen?” Met behulp van “social media scrapers” zijn opinies over verkeersregelingen en drukknoppen verza meld, en de informatie die gegeven wordt door gemeentes om verkeersdeelnemers te informeren over verkeerslichtregelingen en drukknoppen bij verkeersregelinginstallaties. Uit de resultaten blijkt dat een aanzienlijk deel van de opinies over verkeerslichtenregelingen een negatieve uiting is (77%). Deze negatieve uitingen zijn gerelateerd aan veiligheid, hygi¨ene (met name gedurende de Coronacrisis) en lange wachttijden. Wat betreft de meningen over drukknoppen, in 52% van de posts over dit onderwerp wordt gesteld dat drukknoppen bij verkeerslichten niet werkzaam zijn. De mening van “influencers” in de media over het “niet-werken van drukknoppen” blijkt van invloed te zijn op de meningen die te vinden zijn op social media. Het percentage posts over drukknoppen in het totaal aantal posten over verkeerslichten stijgt na media-aandacht, van maximaal 26% in jaren dat er geen aandacht voor was, tot 47%-62% in jaren waarin de media er aandacht aan wordt gegeven. De meest effectieve benadering om deze negatieve uitingen om te buigen, is een persoonlijke benadering, waar de gemeente laat zien de negatieve uitingen serieus te nemen met de belofte de situatie te onderzoeken, en te verbeteren.@en