Huisvestingsmanagement: Van strategie tot exploitatie
More Info
expand_more
Abstract
In dit boek staat de dynamische afstemming tussen vraag en aanbod van huisvesting centraal, vanuit het perspectief van de gebruiker. Het boek doorloopt de gehele cyclus van strategie ontwikkeling en vraagspecificaties - in de vorm van programma’s van eisen en value-based business cases - tot duurzaam en circulair muteren en exploiteren van gebouwen, werkomgevingen en vastgoedportfolio’s. Belangrijke vragen waarop het boek antwoorden geeft zijn onder meer: hoe kan de strategie van een organisatie worden vertaald in een huisvestingsstrategie die toegevoegde waarde oplevert en zorgt voor een duurzaam evenwicht tussen de dynamische vraag en het statische aanbod? Hoe kan een positieve gebruikerservaring worden gerealiseerd, rekening houdend met uiteenlopende en veranderende behoeften van mensen die de huisvesting gebruiken? Wat is er nodig om de prestaties van de huisvesting goed te monitoren, in stand te houden en te optimaliseren? Veel aandacht wordt besteed aan de integrale afweging tussen functionele kwaliteit, esthetische aspecten, gezondheid en welbevinden, experience value (o.a. gastvrijheidsbeleving), bouwtechnische en bouwfysische prestaties en duurzaamheid, en de zoektocht naar een optimale balans tussen kosten, risico’s en toegevoegde waarde van ontwerp- en managementkeuzes. In deze derde druk wordt nóg meer nadruk gelegd op de integratie van waarden, behoeften en belangen van organisaties als geheel, van de individuele eindgebruikers en van de maatschappij. Praktijkvoorbeelden komen uit de kantorensector, onderwijs, zorg, cultuur en retail & leisure.