Gebiedsontwikkeling en mobiliteit hangen onlosmakelijk met elkaar samen. Meer woningbouw
en bijbehorende voorzieningen genereert immers meer of nieuwe mobiliteitsbehoeften.
In hun brief van 1 november 2022 aan de Tweede Kamer berichtten de
Minister van Infrastructuur en Watersta
...
Gebiedsontwikkeling en mobiliteit hangen onlosmakelijk met elkaar samen. Meer woningbouw
en bijbehorende voorzieningen genereert immers meer of nieuwe mobiliteitsbehoeften.
In hun brief van 1 november 2022 aan de Tweede Kamer berichtten de
Minister van Infrastructuur en Waterstaat, de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke
Ordening en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat dat er bindende
afspraken met de regio’s zijn gemaakt over het bereikbaar maken en ontsluiten van
00.000 nieuwe woningen tot en met 2030. Daarmee is een bedrag van € 7,5 miljard
gemoeid. In zijn brief van 13 juli 2023 aan de Tweede Kamer schreef de Minister voor
Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening dat de komende zeven jaar landelijk zelfs
bijna een miljoen extra woningen nodig zijn. In de hoofdlijnennotitie van de mobiliteitsvisie
2050, die in maart jl. verscheen, werd benadrukt dat deze opgave ‘en de bijbehorende
ontsluiting (op termijn) [moet] kunnen voldoen aan randvoorwaarden op het
gebied van water en bodem, stikstof, geluid en externe veiligheid’. Er zal daarom worden
ingezet op compacte steden en geïnvesteerd in ‘lokale en regionale infrastructuur,
waaronder voor actieve mobiliteit (lopen en fietsen), deelmobiliteit en mobiliteitshubs’. […]
@en