Prognosticeren impact zero emissiezones (ZEZ) op logistiek en emissies
More Info
expand_more
Abstract
Het klimaatakkoord, milieu zones en zero emissie zones in steden en andere duurzame ontwikkelingen betekenen voor de logistieke sector dat de wereld veranderd. Zowel overheden als verladers en vervoerders bereiden zich voor op deze veranderingen. Prognoses en modelberekeningen kunnen hulp bieden bij het in kaart brengen van de te verwachte effecten van deze ontwikkelingen op vervoerspatronen, verkeersprestaties en emissies. Op basis van de aan de TU Delft ontwikkelde Tactical Freight Simulator wordt het goederenvervoermodel BasGoed uitgebreid met een logistieke module waarbij de mogelijke impact van Zero Emissie Zones geprognosticeerd kan worden. Eerste resultaten tonen aan dat het invoeren van ZEZ effect heeft op zowel de uitstoot als de verkeersprestaties. De zones zorgen voor het gebruik van duurzamere voertuigtypes, waardoor er minder uitstoot is. De distributiecentra aan de rand van de ZEZ zorgen ook voor een andere inrichting van de logistieke processen. Hierdoor wordt de verkeersprestatie beïnvloed. De emissies binnen de ZEZ nemen duidelijk af, terwijl op de omliggende wegen een gemengd beeld optreedt: door schonere voertuigen nemen de emissies af, maar doordat er meer kilometers gemaakt worden om bij de distributiecentra te komen nemen de emissies toe. Afhankelijk van de locatie verschilt het welke van deze effecten de overhand heeft. Doorontwikkeling van het model is nodig om het als volwaardige module op te nemen in het goederenvervoermodel BasGoed. Uiteindelijk zal het model dan gebruikt kunnen worden om inzicht te geven in effecten van verschillende maatregelen rondom de ZEZ.