Optimalisatie van het wegontwerp van het luchtzijdige wegverkeerssysteem op de luchthaven Schiphol
More Info
expand_more
Abstract
Het luchtzijdige wegverkeerssysteem op de luchthaven Amsterdam Airport Schiphol (Schiphol) is een niet-openbaar wegverkeerssysteem dat wordt gebruikt door afhandelaren van de vliegtuigen, bussen voor de passagiers en de ordehandhaving van de luchthaven. Naast een grote verscheidenheid aan voertuigen die we er aantreffen gelden er ook andere regels dan op de openbare weg. De problemen die ondervonden worden in de huidige situatie zijn vertragingen en verkeersongevallen. Het doel van dit paper is het vinden van een infrastructureel wegontwerp dat de effectiviteit van de randwegen rondom de pieren verbeterd. Daarbij wordt effectiviteit gemeten in reistijd, reisafstand, robuustheid, veiligheid, ruimtegebruik en kosten. De randwegen rondom de B-pier van Schiphol worden gebruikt als voorbeeldstudie, en om generieke inzichten te krijgen in de invloed van het wegontwerp worden ook twee generaliseerde netwerkvormen gebruikt. Het onderzoek biedt een overzicht van wegsectie- en knooppuntontwerpen die kunnen worden toegepast op wegverkeerssystemen gebaseerd op ontwerpen voor de openbare weg en wegontwerpen op andere vliegvelden. De combinaties van wegsectie- en knooppuntontwerpen worden toegepast op het netwerk van pier B in het verkeerssimulatiepakket VISSIM. De effecten op reistijd, reisafstand, robuustheid en veiligheid worden bepaald met de simulatieresultaten en voertuigtrajectanalyses in het surrogate safety assessment model (SSAM). Het ruimtegebruik en de kosten van de alternatieven zijn onderdeel van de ontwerpspecificaties. De uitkomst van het onderzoek is dat wegontwerpen allemaal ten minste één van de zes aspecten verbeteren ten opzichte van de basissituatie, dat er geen enkel alternatief is dat voor elk aspect het beste resultaat heeft en er dat er geen enkel alternatief is dat alle aspecten van de basissituatie verbetert. Een actorenanalyse laat zien dat de actoren verschillende belangen en interesses hebben, en dat het toepassen van gewichtensets per actorengroep resulteert in verschillende resultaten. Op basis van de beoordeling van de meerderheid van de actorengroepen is het ontwerp met tweerichtingsverkeer met voorrangsplein het beste ontwerp voor pier B.