Rooms and Things
Heinrich Tessenow’s Interior Perspectives
More Info
expand_more
Abstract
Through the comparison of four interior perspectives that Heinrich Tessenow created between 1903 and 1913, this essay develops four different notions to understand the work of Tessenow. These drawings of living rooms can be seen to move from a density of hatches and scribbles, evoking Stimmung, to the Abstraktion of plain outlines on a white surface. As such, his drawings seem to focus more and more on Sachlichkeit, until finally, there is a shift towards an evocation of anonymous traditions of making things, expressed as a timeless essence through their Gewöhnlichkeit.
Aan de hand van een vergelijking van vier interieurperspectieven die Heinrich Tessenow tussen 1903 en 1913 maakte, ontwikkelt dit artikel vier verschillende begrippen om het werk van Tessenow te begrijpen. Deze tekeningen van woonkamers verschuiven van dichte arceringen en krabbels, daarbij een Stimmung oproepend, naar de Abstraktion van simpele contouren op een witte achtergrond. Zodoende richten zijn tekeningen zich steeds meer op Sachlichkeit, tot er ten slotte een verschuiving plaatsvindt naar het oproepen van anonieme tradities bij het maken van dingen, die met hun Gewöhnlichkeit een tijdloze essentie uitdrukken.