Print Email Facebook Twitter Risicowaardering: Een discussie vanuit ethische theorie Title Risicowaardering: Een discussie vanuit ethische theorie Author Van Wee, G.P. Rietveld, P. Faculty Technology, Policy and Management Department Infrastructures, Systems and Services Date 2012-09-30 Abstract Dit paper bediscussieert het beprijzen van risico’s, zoals gebruikelijk in onder meer de KBA, vanuit een ethisch perspectief. We concluderen dat de vraag of dit acceptabel is, afhangt van het ethische perspectief dat men kiest. Een Kantiaans perspectief kan leiden tot de conclusie dat het monetariseren van mensenlevens of risico’s niet juist is, terwijl het Utilisme dit zal accepteren. Een tweede conclusie is dat de VOSL een bruikbaar concept is, maar dat zowel de berekening ervan, als de concrete toepassing ervan in bijvoorbeeld de KBA diverse complicaties met zich meebrengt. Ondanks de kanttekeningen bij monetariseren van risico’s vermoeden we dat deze praktijk de kwaliteit van besluitvorming ten goede komt, maar we kennen geen onderzoek dat dit aantoont. Verder concluderen we dat gedragsgerelateerde vermijdingskosten vaak niet of niet expliciet worden meegenomen, terwijl die wel relevant zijn vanuit een ethisch perspectief, omdat de vrijheid van bewegen, en van participeren in activiteiten in het geding is. Een laatste conclusie is dat het van belang kan zijn welke mensen of groepen verkeersslachtoffer zijn, of zijn blootgesteld aan risico’s. Egalitaire theorieën en Sufficientarianism zijn geschikt om verdelingseffecten te bediscussiëren. Subject veiligheidVOSLrisicoethiekKBAWTP To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:b3afaf48-a1b4-419e-aedc-33aaece53362 Publisher Stichting Vervoerswetenschappen ISSN 1571-9227 Source Tijdschrift Vervoerswetenschap 48(3) 2012 Part of collection Institutional Repository Document type journal article Rights (c) 2012 Van Wee, G.P.Rietveld, P. Files PDF 283864.pdf 140.9 KB Close viewer /islandora/object/uuid:b3afaf48-a1b4-419e-aedc-33aaece53362/datastream/OBJ/view